• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Безпека життєдіяльності дитини

Нормативно-правова база з безпеки життєдіяльності

Нормативно-правова база:

1. Закон України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 No 2628-III.

2. Постанова Кабінету Міністрів України від 12.03.2003. No 305 «Про затвердження Положення про заклад дошкільної освіти».

3. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.04.2023 No 301-р «Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти».

4. Наказ МОН від 12.01.2021 No 33 «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція».

5. Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 No 234 «Про затвердження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів».

6. Наказ Міністерства економіки України від 28.09.2021 No 620–21 «Про затвердження професійного стандарту «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти».

7. Наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 No 755–21 «Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти».

8. Лист МОН від 14.08.2020 No 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)».

9. Лист МОН від 29.03.2022 No 1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні».

10. Лист МОН від 02.04.2022 No 1/3845-22 «Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні».

11. Лист МОН від 25.04.2022 No 1/4428-22 «Методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з питань уникнення враження мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження в надзвичайних ситуаціях».

12. Лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 14.06.2022 No 03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти».

13. Лист МОН від 22.06.2022 No 1/6894-22 «Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період».

14. Лист МОН від 26.07.2022 No 1/8462-22 «Про оптимізацію виконання заходів з підготовки закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану».

15. Лист МОН від 31.05.2023 No 4/1798-23 «Рекомендації щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти в літній період в умовах воєнного стану».

16. Лист МОН від 20.06.2023 No 1/8820-23 "«Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів».

Стратегія створення безпечного освітнього середовища в ЗДО № 3

(додається прикріпленим у вкладці внизу сторінки)

Паспорт безпеки ЗДО № 3

(додається прикріпленим у вкладці внизу сторінки)

АЛГОРИТМ ДІЙ

під час повітряної тривоги

(додається прикріпленим у вкладці внизу сторінки)

СХЕМА ОПОВІЩЕННЯ ПЕРСОНАЛУ ТА УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

(додається прикріпленим у вкладці внизу сторінки)

ЦІЛЬОВИЙ ІНСТРУКТАЖ ДЛЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

(додається прикріпленим у вкладці внизу сторінки)

Орієнтовне річне перспективне планування занять та інших форм роботи з БЖД відповідно до тематики інтегрованих освітніх блоків для всіх вікових груп

Ранній

вік

Молодший дошкільний вік

Середній

дошкільний вік

Старший дошкільний вік

Вересень

1. Знайомство з груповою кімнатою.

1. Брати наші менші. Правила поведінки з твари-нами.

1. Як прийшли до нас іграшки. Небезпечні ігри та іграшки.

2. Без мами вдома сам. Безпека у побуті.

3. Безпечні і небезпечні вулиці та дороги.

1. Те, що мамі допомагає, дитині – загрожує. Небезпечні ігри та іграшки.

2. Сигнали світлофора.

Жовтень

1. Що росте на городі, а що в лісі?

2. Що небезпечного у електроприладах, гострих та ріжучих предметах.

1. Ліки – не іграшки.

2. Отруйні плоди, ягоди та гриби.

3. Сам удома. Сірники – не іграшка.

1. Ліки, термометр сам не бери, щоб не трапилось біди.

2. Розповіді «обачного сірничка». Вогонь – корисний, вогонь - руйнівний.

3. Правила поведінки з тва-ринами, комахами, птахами.

1. Дари лісу. Що потрібно знати, щоб бути у безпеці? (гриби, ягоди, отруйні рослини)

2. Стихійні лиха в природі.

Листопад

1. Маршрут виходу на прогулянку.

2. Чим я буду гратися?

1. Потрібно бути чистим. Мій зовнішній вигляд.

2. Здоров'я та хвороба.

3. Контрольне заняття.

1. Люби землю плідну, як матір рідну. Правила поведінки в природі.

2. Предмети навколо нас. Де можна чекати небезпеку?

3. Контрольне заняття.

1. Сам удома. Незнайомі предмети та речовини (ліки, хімічні речовини, аерозолі).

2. У здоров'ї – наша сила, в нездоров’ї – слабість.

3. Контрольне заняття «Особиста безпека»

Грудень

1. Наш майданчик. Правила безпеки.

2. Поручні – наші друзі та недруги.

1. Домашні помічники. Про небезпеку електроприладів.

2. Природні явища.

3. Кожній речі – своє місце. Особиста безпека вдома, у дитсадку.

1. Вода знайома і незнайома. Поведінка біля водойми.

2. Що на місці лежить, саме в руки біжить.

1. Вода знайома й незна-йома. Поведінка біля водойми в різні пори року.

2. Щоб вогонь не завдав біди. Професія пожежника.

Січень

1. Безпека ігор на вулиці взимку.

2. Ведмедик захворів.

3. Ігри та забави з піском, водою, снігом, камінням.

1. Ти у світі незнайомих.

2. Не всяка гра доводить до добра.

3. Безпека ігор на вулиці взимку. Добрі справи взимку.

1. Зимові розваги. Де чекає небезпека?

2. Ти живеш серед людей. Свої та чужі люди.

3. Ми – дружні малята.

4. Мій друг занедужав.

1. Зимові розваги. Що повинні пам’ятати діти.

2. Мій друг занедужав. Що таке мікроби? Як запобігти інфекційним хворобам?

3. Ми – дружні малята.

Лютий

1. Поведінка з тваринами.

2. Ми – охайні малюки. Особиста гігієна.

1. Поведінка з тваринами.

2. Особиста безпека на вулиці взимку.

3. Контрольне заняття.

1. Правила поведінки з тваринами.

2. Я сьогодні черговий.

3. Контрольне заняття.

1. Азбука безпеки спілку-вання з тваринами.

2. Стихійні лиха в природі.

3. Контрольне заняття «Ти – частинка природи»

Березень

1. Де гратись можна, а де ні?

1. Вогонь - добрий, вогонь – злий.

2. Ми – пішоходи.

1. Безпечні та небезпечні вулиці і дороги.

2. Особиста гігієна – запорука особистої безпеки.

1. Стихійні лиха в природі.

2. Знайомі і незнайомі тварини й комахи.

Квітень

1. Корисні і шкідливі звички.

2. Як перейти вулицю.

1. Корисні і шкідливі звички.

2. Наш гість – Світлофор-Моргайко.

1. Ми – пасажири. Правила безпечної поведінки в транспорті.

2. Мій настрій. Емоції і здоров'я.

1. Правила та безпека дорожнього руху. «Увага! Небезпека!».

2. Сигнал «Увага всім!».

3. Підсумкове заняття «Школа екстремальних ситуацій».

Травень

1. Дорога до дитячого садка.

2. Щоб ніколи не хворіти – треба босому ходити.

1. Свої та чужі люди.

2. Ми – виховані діти.

3. Контрольне заняття.

1. Свої та чужі люди.

2. Без мами вдома сам. Сірники – це небезпечно.

3. Контрольне заняття.

1. Свої та чужі люди. Незнайомець пропонує.

2. «Абетка безпеки на вулиці. Повітряна тривога».

Система занять у ЗДО

з безпеки життєдіяльності та їх тематика

Ранній вік

Дитина і побут

· «Моя квартира (кімната)»

· «Знайомство з груповою кімнатою»

Мета: знайомити дітей із забороненими зонами у дитячому садку, з правилами поведінки в умивальній, спальній, гардеробній, груповій кімнатах; формувати у дітей просторові уявлення.

· «Що небезпечного у електроприладах, вогні, гострих предметах»

Мета: знайомити з небезпекою електроприладів, вогню, гострих предметів при неправильній їх експлуатації. Формувати поняття «безпечне», «небезпечне». Підвести до усвідомлення неприпустимості ігор із сірниками, електроприладами, гострими предметами. Виховувати дисциплінованість, слухняність.

Дитина і вулиця

· «Маршрут виходу на прогулянку»

Мета: вчити дітей розуміти, що виходу на вулицю передує безліч дій (одягнутись, взутись, попрощатись). Знайомити і закріплювати маршрут виходу на прогулянку. Вправляти у правилах спускання та піднімання по східцях, тримаючись за поручні. Розвивати почуття обережності, увагу. Виховувати взаємоповагу, дисциплінованість.

· «Поручні - наші друзі та недруги»

Мета: вчити дітей розуміти, щоб безпечно піднятись чи спуститись східцями, потрібно дотримуватись певних правил. Вчити осмислювати призначення поручнів і те, до чого могла б призвести неправильна поведінка на сходах. Розвивати впевненість у собі, почуття обережності. Виховувати дбайливе і доброзичливе ставлення до себе та оточуючих.

· «Як перейти вулицю», «Дорога до дитячого садка», «Як допомогти Миколці потрапити додому»

Мета: знайомити дітей з навколишнім середовищем, формувати орієнтацію у просторі, ознайомити з дорогою, вулицею. Дати елементарні знання про правила поведінки на вулиці. Закріплювати назву рідного селища, власне прізвище та ім'я, виховувати бажання допомогти тим, хто потрапить у біду. Вчити співчувати, жаліти, бути слухняними, уважним, відповідальним.

Дитина і гра

· «Чим я буду гратись?»

Мета: вчити усвідомлювати правила безпечної поведінки з предметами громіздкими і дрібними, розповідати про їх призначення; за допомогою вихователя робити найпростіші умовисновки, розглядаючи різні ситуації. Виховувати товариськість, дбайливе ставлення до довкілля.

· «Наш майданчик», «Де гратись можна, а де ні?»

Мета: вчити усвідомлювати, що гратися потрібно у спеціально визначених місцях. Обслідувати та пояснювати правила гри з обладнанням ігрового майданчика. Вивчати з дітьми правила безпечної поведінки при гойданні на гойдалці, з’їзджання з гірки, ігор з піском та водою. Розвивати слухняність, обережність.

· «Ігри та забави з піском, водою, снігом, камінням»

Мета: знайомити дітей з правилами ігор з піском, водою, снігом, землею, камінням тощо, та обслідувати їх властивості. Повідомляти правила ігор, щоб не причинити неприємностей собі та оточуючим, спираючись на досвід дітей та наочність. Вчити бути обережними, стриманими.

· «Безпека ігор на вулиці взимку»

Мета: вчити дітей безпечно поводитись на вулиці взимку (дихати носом, не їсти снігу, не смоктати бурульок, не штовхатись), дружньо гратись. Знайомити з правилами поведінки в групових іграх при виконанні певних рухів, дій. Закріплювати правила поведінки під час катання на санчатах у грі «Хто робить правильно, а хто – ні?». Виховувати навички безпеки та взаємобезпеки.

Дитина і природа

· «Що росте на городі, а що в лісі?»

Мета: поглибити знання про те, що овочі і фрукти - найкорисніші для здоров'я, тому що в них багато вітамінів, вони зміцнюють здоров'я. Закріплювати навички правильного прийому їжі. Формувати уявлення про те, що не слід кожну ягідку брати до рота, та стримувати себе у цьому бажанні. Розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, вчити піклуватися про своє здоров'я. Виховувати охайність, самостійність, обережність.

· «Збираємось на прогулянку»

Мета: узагальнювати та поглиблювати знання дітей про пори року, явища в природі; формувати уявлення, що здоров'я дитини залежить від одягу та взуття у певну пору року та поведінку дитини на вулиці. Спонукати дітей до простих умовисновків. Розвивати мову, пам'ять, кмітливість. Виховувати слухняність, охайність, самостійність.

· «Щоб ніколи не хворіти, треба босому ходити»

Мета: формувати в дітей позитивне ставлення до запропонованих загартовувальних процедур (ходити босоніж, робити фізичні вправи на свіжому повітрі, приймати сонячні ванни, водні процедури тощо), повідомляти про вплив загартування на організм. Розвивати мислення, увагу, уміння оцінювати вчинки дітям, виховувати сміливість.

Дитина і її здоров'я

· «Особиста гігієна»

Мета: поглиблювати та узагальнювати знання дітей про дотримання елементарних правил гігієни: миття рук, систематичне обрізання нігтів; зачісування; про чистоту одягу і взуття. Закріплювати назви предметів гігієни і правила користування ними. Розвивати зв’язне мовлення. Виховувати бажання завжди бути чистим, охайним, привітним і гостинним.

· «Ведмедик захворів»

Мета: поглиблювати та узагальнювати знання дітей про працю лікаря та медсестри, вправляючи у найпростіших способах догляду за хворими; закріплювати знання дітей про правила гігієни перед та під час їжі, після ігор, перед сном, про те, що не можна брати до рота неїстівні предмети, особливо ліки – від цього можна захворіти. Розвивати виразність мови під час спілкування з хворим, виховувати співчуття до хворого, бажання допомогти, попіклуватися.

· «Вчимося корисних звичок»

Мета: вчити дітей позбуватися шкідливих звичок (смоктання пальців, колупання в носі, гризіння нігтів, смоктання волосся тощо) та запобігати їх виникненню. Пояснювати вплив шкідливих звичок на здоров'я. Заохочувати до набуття корисних звичок (мити руки і лице, користуватись носовою хустинкою, серветкою, помічати недоліки у зовнішньому вигляді і повідомляти дорослих, охайно складати речі, ставити на місце взуття тощо). Формувати навички чистоти, охайності, бережливості, культури спілкування. Розвивати мову, увагу. Виховувати слухняність, бажання бути чистим, охайним.

Молодша група

Дитина і побут

· «Сам удома. Сірники – не іграшка»

Мета: узагальнювати та вчити дітей деяких правил протипожежної безпеки: сірниками гратися не можна – гра з вогнем призводить до пожежі; якщо сталася пожежа – не ховатись під стіл, у шафу, під ліжко, а кликати на допомогу. Закріплювати дії та розваги, якими можна займатися при відсутності батьків. Навчати оцінювати вчинки персонажів казки. Розвивати пам'ять, мислення. Виховувати бажання дотримуватись правил протипожежної безпеки, дбайливе ставлення до довкілля, уміння з користю для здоров'я проводити вільний час.

· «Домашні помічники. Про небезпеку неправильного користування електроприладами»

Мета: знайомити дітей з причинами виникнення пожежі : необережні, невмілі, неконтрольовані дії з електроприладами (праска, фен, телевізор, плита тощо). Формувати уявлення про небезпеку від вогню та нелегку працю пожежників. Розвивати вміння усвідомленого ставлення до небезпеки. Виховувати обережність, бажання використовувати правила пожежної безпеки.

· «Вогонь - добрий, вогонь - злий»

Мета: вчити дітей розуміти, що безпечне використання вогню необхідне людині, а необережне, невміле веде до руйнації, біди, опіків. Роз’яснювати причини виникнення пожежі та методи ліквідації загорання. Розвивати пізнавальні інтереси, мову, мислення. Виховувати уважність, спостережливість, обережність.

· «Ліки – не іграшка»

Мета: вчити дітей диференціювати предмети, утворювати узагальнюючі групи. Формувати чіткі уявлення про призначення і дії ліків, умови їх збереження. Знайомити з працею медичних працівників; виховувати почуття обережності, відповідальності, дисциплінованості. Виховувати співчуття до хворого, уміння надати йому допомогу, бути доброзичливим один до одного.

Дитина і вулиця

· «Ми – пішоходи»

· «Наш гість - Світлофор-Моргайко»

Мета: формувати в дітей уявлення про поняття «небезпека»; знайомити з небезпечними ситуаціями, які можуть виникнути на вулиці. Формувати розуміння необхідності дотримуватись певних правил при переході вулиці, орієнтуючись на сигнали світлофора. Закріплювати розуміння користування пішим переходом лише у супроводі дорослих. Розвивати почуття обережності, уваги. Виховувати спостережливість, відповідальність.

· «Особиста безпека на вулиці взимку»

Мета: формувати уявлення про охорону життя і здоров'я взимку. Вчити правила поведінки під час заметілі, ожеледиці, катання на санчатах, лижах, попередження переохолодження. Знайомити з властивостями снігу, льоду, металу на морозі. Спонукати дітей до нескладних умовисновків. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я.

· «Безпека ігор на вулиці взимку. Добрі справи взимку»

Мета: вчити дітей дотримуватись правил обережності, граючись на вулиці взимку. Повідомляти причини, які можуть спричинити дитячий травматизм (забій, переохолодження, обмороження). Вчити оцінювати різні ситуації, пропонуючи безпечне і різноманітне проведення часу (розчищення доріжок, підсипання снігу під дерева, посипання льодових доріжок піском тощо). Роз-вивати мову, зв’язне мовлення. Виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.

Дитина і гра

· «Кожній речі – своє місце. Особиста безпека вдома, у дитсадку»

Мета: закріплювати з дітьми поняття, що не кожна річ може бути іграшкою. Пояснювати правила користування і збереження гострих, ріжучих, колючих, дрібних предметів. Розглядати різні ситуації в житті дітей – робити прості умовисновки ( якщо трапилась неприємність – звернутись за допомогою до дорослого). Виховувати бажання допомагати друзям у біді, дбайливо ставитись до довкілля.

· «Не всяка гра доводить до добра!»

Мета: закріплювати правила безпеки під час рухливих та колективних ігор. Вчити дотримуватись правил обережності під час бігу, стрибків, ходьби. Розвивати взаємоповагу, взаємодопомогу. Виховувати поміркованість, обережність, стриманість.

· «Ти у світі незнайомих»

Мета: учити дітей знаходити спільну мову з однолітками, закріплювати правила мовного етикету з дорослими. Формувати вміння вирішувати проблемні ситуації та конфлікти. Розвивати мову, збільшувати словниковий запас. Виховувати взаємоповагу, взаєморозуміння, вміння не створювати конфліктну ситуацію.

Дитина і природа

· «Природні явища. Поведінка під час стихії»

Мета: узагальнювати знання дітей про різні природні явища: дощ, грозу, сніг, вітер, туман, грім; навчати вмінню захищатись від несприятливих явищ природних змін: холоду, спеки; обігравати рухами різні явища: сонце – утворювати руками коло; дощ – стукати пальцями в повітрі, повністю опускаючи руки; грім – голосно плескати в долоні; туман – обома руками відганяти повітря від себе. Тренувати пам'ять дітей, розвивати уяву, фантазію, сприяти вихованню адекватно правильної поведінки під час різних явищ природи.

· «Буду я природі другом. Отруйні плоди та ягоди, гриби»

Мета: уточнювати і закріплювати знання дітей про їстивні та отруйні гриби, ягоди, рослини; вчити впізнавати їх на малюнках, муляжах, називати основні ознаки та відмінності. Пояснювати правила безпечної поведінки з ними. Спонукати дітей проявляти інтерес до дослідження безпечного співіснування людини і тварини, комах, риб та дотримуватись правил спілкування з ними. Пояснювати правила поведінки в природі: не ламай, не бери, не рви, не нищ. Розвивати мову, пам'ять, активізувати словник дітей, стимулювати до правильної відповіді. Виховувати дбайливе ставлення до рослин і тварин.

· «Брати наші менші. Правила поведінки з тваринами»

Мета: давати дітям елементарні знання про поведінку тварин домашніх і незнайомих та правила безпечної поведінки з ними. Формувати стійку навичку мити руки після ігор з домашніми улюбленцями. Розвивати почуття відповідальності та обережності. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я та любов до тварин.

Дитина і її здоров'я

· «Корисні та шкідливі звички»

Мета: продовжувати вчити дітей позбуватись шкідливих звичок, запобігати їх виникненню та стимулювати засвоєння корисних звичок. Формувати уявлення про вплив цих звичок на здоров'я. Закріплювати уміння правильно вмиватись, мити руки, доглядати за волоссям, нігтями, зубами. Розвивати зв’язне мовлення, мислення. Виховувати бажання завжди бути чистим, охайним.

· «Потрібно бути чистим. Мій зовнішній вигляд»

Мета: вчити дітей слідкувати за своїм зовнішнім виглядом, правильно користуватись особистими і спільними речами. Пояснювати ,до чого може призвести неправильне і нерозділене користування речами. Закріплювати навички чистоти, охайності, бережливості. Закріплювати вміння охайно і правильно роздягатися і одягатися, виправляти незначні недоліки у зовнішньому вигляді. Активізувати назви предметів гігієни. Розвивати мислення, увагу, уміння оцінювати вчинки дітей. Виховувати охайність, бажання дотримуватися правил чистоти.

· «Здоров'я та хвороба»

Мета: закріпити знання дітей про ознаки здоров'я та хвороби, про працю лікаря, медсестри. Дати інформацію доцільної поведінки в екстремальних умовах. Формувати навичку обережного відношення до ліків, знання про їх призначення і дії, умови зберігання. Розвивати виразність мови під час спілкування з хворим. Виховувати співчуття до хворого, бажання допомогти, попіклуватися.

· «Ми - виховані діти»

Мета: закріплювати з дітьми навички чистоти, охайності, бережливості, гостинності, культури спілкування з дорослими і дітьми. Вчити звертатись за допомогою у разі потреби, знати свою домашню адресу, імена батьків та ближніх родичів. Розвивати вміння оцінювати свої та чужі вчинки. Виховувати почуття взаємоповаги, взаємодопомоги.

Середня група

Дитина і побут

· «Предмети навколо нас. Де можна чекати небезпеки?»

Мета: закріплювати уявлення про існування «корисного» - «шкідливого», «безпечного» - «небезпечного». Вчити елементарних правил безпечної поведінки серед незнайомих предметів, предметів побуту (посуд, меблі, кухонні предмети, побутова техніка). Розвивати вміння оцінювати ситуацію, робити правильні висновки. Виховувати дисциплінованість, стриманість.

· «Що на місці лежить – саме в руки біжить»

Мета: вчити дітей самостійно прибирати на місце іграшки, книги, знаряддя праці, впорядковувати своє робоче місце разом з дорослим. Закріплювати правила користування та збереження ріжучих, колючих, гострих, дрібних предметів. Розвивати уміння оцінювати вчинки, робити висновки. Виховувати організованість, слухняність, дбайливе ставлення до свого здоров'я та здоров'я оточуючих.

· «Ліки та термометр сам не бери, щоб не трапилось біди»

Мета: формувати уявлення дітей про те, чому трапляється отруєння ліками та яка небезпека від розбитого термометра; закріпити знання , що самим не можна брати ліків, це роблять тільки дорослі; вчити повідомляти дорослих про випадкові неприємності. Застерігати дітей, що смачні та яскраві вітаміни – це теж ліки і їх не можна багато вживати, пригощати ними товаришів. Нав-чати елементарних правил поведінки у випадку, якщо хтось отруївся ліками. Виховувати обережність, слухняність, дбайливе ставлення до свого здоров'я.

· «Без мами вдома сам. Безпека у побуті»

Мета: вчити дітей обережно поводити себе наодинці вдома: не виходити на балкон, не відчиняти вікна, не відчиняти двері незнайомцям; закріпити правила безпеки під час використання гострих предметів, газу. Пояснювати, що користуватися газом та електроприладами можна лише в присутності дорослого. Виховувати дбайливе ставлення до особистого здоров'я.

· «Розповіді «Обачного Сірничка». Вогонь - корисний, вогонь - руйнівний»

Мета: поглибити і закріпити дитячі уявлення про користь і шкоду вогню, формувати навички правильного, обережного поводження з вогнем, повторити причини виникнення пожежі: пустощі з сірниками, ігри з вогнем, петардами, бенгальськими вогнями, неправильне поводження з побутовими електроприладами, розпалювання вогню у лісі, біля будинку, необережне поводження з бензином, газом; повторити правила поведінки під час пожежі: не ховатися під ліжко, у шафу, а кликати на допомогу дорослих; повідомляти про службу «101» та працю пожежників. Виховувати дисциплінованість, обережність, повагу до героїчної, нелегкої праці пожежників.

· «Я сьогодні черговий»

Мета: знайомити дітей з обов’язками чергових по столовій, в куточку природи, по заняттях. Вчити обережно поводитись зі скляним посудом, колючими, ріжучими, гострими предметами, пояснювати, що неправильні дії з ними можуть привести до травм. Розвивати почуття обов’язку, відповідальності. Виховувати старанність, обережність.

Дитина і вулиця

· «Безпечні та небезпечні вулиці і дороги»

Мета: закріпити знання дітей про будову дороги (проїжджа частина, тротуар, розділова лінія), дорожні знаки, сигнали світлофора, перехрестя та правила переходу через проїжджу частину. Учити ходити по тротуару, дотримуючись правої сторони. Розвивати почуття обережності, відповідальності, самостійності. Виховувати дисциплінованість, слухняність.

· «Ми – пасажири. Правила безпечної поведінки в транспорті»

Мета: уточнювати правила поведінки у громадському транспорті (автобус, тролейбус, маршрутне таксі, потяг, електричка) і в легкових автомобілях: поводити себе тихо, спокійно, не галасувати, не висовуватися у відчинене вікно, не відвертати уваги водія під час роботи, не вимагати від дорослих, що сидять, поступитись тобі місцем, у легковому автомобілі сидіти на задньому сидінні, не затуляючи огляд у задньому вікні тощо; закріпити знання про види транспорту; розвивати спостережливість, допитливість; виховувати культуру поведінки.

· «Зимові розваги. Де чекає небезпека»

Мета: формувати навички безпечної поведінки під час зимових розваг (катання на санчатах, на лижах, на льодовій доріжці, ігри в сніжки); закріплювати вміння правильно одягатись в зимовий період та стежити за своїм одягом та взуттям. Донести до розуміння дітей небезпечність смоктання бурульок, снігових кульок, гри під дахом; пояснити, як це може зашкодити життю та здоров'ю; виховувати обережність, уміння самостійно обирати місце для гри.

· «Ти живеш серед людей. Свої та чужі люди»

Мета: закріплювати правила поводження серед людей, правила поведінки в колективі. Формувати правила поведінки з незнайомими людьми, пояснювати про те, що люди приємної зовнішності можуть бути небезпечними; розширювати уявлення про небезпеку, що може виникнути, коли поруч немає рідних; розвивати уміння у сором’язливих, нерішучих дітей рішуче діяти під час небезпеки. Знайомити з правилами виклику міліції, служби «102». Виховувати обачність і розсудливість.

Дитина і гра

· «Як прийшли до нас іграшки. Небезпечні ігри та іграшки»

Мета: дати поняття про історію виникнення іграшок, матеріалів з яких вони виготовлялись. Вчити порівнювати та співвідносити колишні і сучасні іграшки та знати правила безпечного користування ними. Закріплювати знання про безпечні і небезпечні речі; учити аналізувати свої відповіді та відповіді своїх друзів. Розвивати мислення, уважність. Виховувати розсудливість, уміння стримати себе, взяти до рук незнайомі чи гострі предмети (шприц, цвях, ніж, запальничка, балончик тощо ).

· «Ми – дружні малята»

Мета: продовжувати вчити дітей дружньо гратися у колективі, уміти налагоджувати стосунки в мікрогрупі. Продовжувати закріплювати безпечні навички під час колективних рухливих ігор, дій з піском, водою, камінням і снігом тощо. Розвивати уміння співіснувати та взаємодіяти у колективі, вміння оцінювати свою поведінку та поведінку інших. Виховувати колективізм, бережливе ставлення до здоров'я оточуючих.

Дитина і природа

· «Правила поведінки з тваринами, комахами, птахами, хижаками»

Мета: продовжувати вчити правил поведінки з безпритульними та домашніми тваринами, з хижими тваринами та птахами під час екскурсії з батьками до зоопарку, комахами. Активізувати знання дітей про тварин певного регіону; формувати вміння передбачати поведінку тварини; розвивати вміння правильно діяти в певних ситуаціях і виховувати обачність, повагу до тварин.

· «Люби землю плідну, як матір рідну. Правила поведінки в природі»

Мета: продовжувати знайомити з правилами життєвобезпечної поведінки в природному довкіллі; закріплювати знання про небезпечність збирання незнайомих грибів, ягід, самостійних прогулянок до лісу, водоймища, лугів; формувати уявлення про корисність та шкідливість від прогулянок у природі (лазіння на дерева, гра з палками, піском, камінням, біг, стрибки, самостійні ігри біля водойм); розвивати вміння самооцінки та оцінки поведінки інших; виховувати бажання не допускати подібних помилок, любити природу та бережне ставлення до неї.

· «Вода - знайома і незнайома. Поведінка біля водойм у різні пори року»

Мета: уточнити уявлення дітей про літній відпочинок (зимовий відпочинок); закріплювати знання про безпечне перебування тривалий час на сонці, неприпустимі пустощі з водою і у воді, не допустимість самостійного купання (у зимовий період не ходити по льоду, річці чи будь-якій іншій водоймі. Крига може бути крихкою, вона проломиться і людина може впасти в воду і потонути; давати знання про небезпеку катання на крижинах). Розвивати зв’язне мовлення, мислення, підводити дітей до самостійних висновків; виховувати дбайливе ставлення до води, недопустимість її забруднення.

Дитина і її здоров’я

· «Особиста гігієна – запорука особистої безпеки»

Мета: уточнити та закріпити знання дітей про навички особистої гігієни: не їсти немитих овочів та фруктів, мити руки з милом згідно правил, користуватись гребінцем, чистити зуби вранці та ввечері, робити ранкову гімнастику; продовжувати вчити дотримуватись правил безпечної поведінки під час різних оздоровчих процедур, дотримуватися режиму дня, правил чистоти, охайності, бережливості. Розвивати мислення, увагу, вміння оцінювати вчинки дітей. Виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, уміння використовувати набуті навички для особистої безпеки.

· «Мій друг занедужав»

Мета: дати дітям елементарні знання про користь ліків; застерегти від небезпеки самостійного лікування, сформувавши у них усвідомлення того, що ліки може давати лише дорослий. Розширити знання дітей про професію лікаря ( медсестри). Вчити, за необхідності, вміти викликати службу швидкої допомоги ( службу 103): чітко формулювати причину виклику, домашню адресу, своє ім’я та прізвище. Розвивати співчуття, вміння надавати елементарну допомогу в екстремальних ситуаціях, допомогти собі у разі відчуття болю. Виховувати слухняність, бережне відношення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих, повагу до професії лікаря.

· «Мій настрій, емоції та здоров'я»

Мета: вчити дітей диференціювати настрій та стан людини; орієнтуватися в ситуаціях, де є загроза власному здоров’ю; вміти стримувати свої негативні емоції, співвідносити характер емоційної поведінки з її наслідками для оточуючих. Формувати вміння розрізняти соціально схвальну поведінку від несхвальної. Активізувати словник словами, що означають назви людських почуттів, вдачу, позитивних та негативних рис людини. Розвивати зв’язне мовлення. Виховувати моральність, доброзичливість, бережне відношення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.

Старша група

Дитина і побут

· «Щоб вогонь не завдав біди, будь обережним з ним завжди!»

Мета: вчити дітей бути обачними з предметами, які швидко спалахують; дати стислі відомості про те, як люди навчились користуватись вогнем, яку користь він приносить, і що може стати причиною пожежі; закріплювати протипожежні правила, відпрацьовуючи стереотипи поведінки людей в умовах загрози і виникнення пожежі; виховувати гуманне ставлення до людей, які потрапили в біду; вправляти дітей в наданні першої медичної допомоги при опіках.

· «Ліки і хімічні речовини»

Мета: вчити дітей обережного ставлення до незнайомих предметів, ознайомити з правилами поведінки під час виникнення небезпеки; розширити знання про значення ліків і вітамінів для людини; формувати поняття про небезпеку прийому ліків самостійно, про обережне поводження з градусником, із речовинами побутової хімії, з отрутою, що може використовуватись для знищення шкідників. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я, знати, як надати першу медичну допомогу при отруєнні.

· «Те, що мамі помагає, дитині – загрожує! Небезпечні ігри та іграшки»

Мета: розширити поняття про функціональне призначення небезпечних предметів, які за невмілого використання можуть зашкодити здоров'ю; закріплювати правила дій з незнайомими предметами та речовинами, миючими засобами, засобами особистої гігієни. Вдосконалювати навички обережного користування ножем, голкою, виделкою, цвяхом тощо. Знайомити з правилами поведінки з водою у побуті.

Дитина і вулиця

· «Прогулянка з друзями в дитячому садку та біля дому»

Мета: закріплювати правила попередження нещасних випадків і травм під час прогулянок вдома, в дитячому садку, в гостях. Давати інформацію про небезпеку самостійного користування ліфтом, а також перебування в ньому разом з чужою дорослою людиною. Розвивати та виховувати бажання бути обережним.

· «Незнайомець пропонує»

Мета: закріплювати правила поведінки з незнайомими людьми, довести до розуміння того, що буває, коли довіряємо незнайомцям. Знайомити з правилами поведінки у ситуації, якщо загубився. Розвивати вміння оцінювати поведінку казкових героїв, аналізувати ситуації, вчити бути рішучим, обачним; виховувати бажання не потрапляти у скрутну ситуацію.

· «Правила та безпека дорожнього руху»

Мета: закріплювати з дітьми правила дорожнього руху, види транспорту, дорожні знаки, сигнали світлофору, переходу вулиці на пішому переході та у його відсутності. Вчити оцінювати поведінку героїв художніх творів та виправляти помилки. Закріплювати правила поведінки пасажирів та пішоходів, інформувати про роботу працівників ДАІ. Розвивати спостережливість, кмітливість під час виконання завдань в різних ігрових ситуаціях, виховувати чуйність, відповідальність, бажання не створювати на вулиці небезпечної ситуації.

Дитина і гра

· «Іноді гране доводить до добра»

Мета: закріпити навички безпечних дій та ігор з піском, водою, камінням, снігом тощо. Вчити дружньо гратися у колективі дітей, уміти налагоджувати стосунки в мікрогрупі. Формувати усвідомлення того, коли дрібні предмети небезпечні, і знати способи уникнення цієї небезпеки. Розвивати увагу, розсудливість, уміння самостійно обстежувати іграшку, виділяти безпечне і небезпечне. Виховувати організованість, відповідальність.

· «Увага! Небезпека!»

Мета: вчити дітей усвідомлено підбирати місце для ігор, використовувати тільки відповідні для цього місця. Знайомити з знаками, які означають небезпеку: «Каменепад», «Об'єкт під напругою», «Радіація», «Отруйні речовини», «Легкозаймисті речовини». Формувати у дітей впевненість у своїх діях, знаходити правильне рішення. Розвивати спритність, уважність, уміння діяти за сигналом. Виховувати бажання дотримуватись правил безпеки.

Дитина і природа

· «Азбука безпеки спілкування з тваринами»

Мета: узагальнювати правила поведінки з безпритульними та домашніми тваринами; виробити навички безпечної поведінки під час контакту з тваринами, формувати знання особистої безпеки під час зустрічі з дикими тваринами, закріпити гігієнічні навики після спілкування з тваринами. Розширити знання про працю ветеринара; закріплювати знання про те, що тварини можуть хворіти, бути агресивними, непередбаченими. Розвивати дисциплінованість. Виховувати любов та обережне ставлення до тварин.

· «Стихійні лиха в природі»

Мета: розширити знання про багатство природного середовища (річки, ліси, луки, поля, гори, моря); закріплювати знання про стихійні лиха (буря, ураган, гроза, град, повінь, землетрус, заметіль, ожеледиця). Учити розпізнавати їх, знати причини, ознаки, наслідки спираючись на ілюстрації, результати дослідницької діяльності, власні спостереження; формувати свідомо правильну поведінку під час стихійних лих; як запобігти нещасним випадкам, які трапляються внаслідок цих явищ у природі; уміння надати першу медичну допомогу. Виховувати зосередженість, уміння правильно оцінювати ситуацію, бажання і готовність допомогти собі та тим, хто потрапив у біду.

· «Дари лісу. Що потрібно знати, щоб бути у безпеці (гриби, ягоди, отруйні рослини)

Мета: уточнити і систематизувати знання дітей про те, що рослини та гриби діляться на отруйні та їстівні, а рослини ще й на лікарські; учити розпізнавати рослини в природному оточенні, знати що отруйні гриби і рослини не можна брати до рук, нюхати, підносити до очей, їсти (дурман, вовче лико, вороняче око, блекота тощо); закріпити їх назви та пов'язати з відповідними властивостями рослин; повторити назви їстівних та отруйних грибів, правила збору грибів, а також те, що отруйні гриби не можна збивати, топтати ногами: ними лікуються лісові мешканці, вони прикрашають ліс, грибниці живлять корені дерев; згадати лікувальні властивості ромашки, звіробою, чебрецю; розвивати зв’язне мовлення дітей під час розповіді віршів, легенд, загадок; розвивати спостережливість, пам'ять. Виховувати дбайливе ставлення до усіх рослин, грибів, любов до живої природи.

Дитина і її здоров'я

· «У здоров'ї – наша сила, в нездоров'ї - слабість»

Мета: узагальнювати знання дітей про поняття «здоров'я», «хвороба». Вчити берегти власне здоров'я, вести здоровий спосіб життя, розуміючи його користь та необхідність. Знайомити зі складниками здоров'я та їх взаємозв’язком і дією на здоров'я організму в цілому. Інформувати про права дитини, розуміти та відчувати турботу держави про них, як особистостей. Розвивати уміння оцінювати стан свого здоров'я, виховувати оптимізм, впевненість у своїх силах і у майбутньому.

· «Що таке мікроби? Чистота – запорука здоров'я. Як запобігти інфекційним хворобам

Мета: формувати у дітей поняття про охорону здоров'я, узагальнити знання про мікроби, їх користь і шкоду для життя людини, як вони потрапляють в людський організм; закріпити навики особистої гігієни, чистоти, охайності. Підвести до висновку, що хворобі легше запобігти ніж її лікувати. Розвивати логічне мислення, уміння робити самостійні висновки, сприяти свідомому формування культурно-гігієнічних навичок; виховувати повагу до свого здоров'я та здоров'я оточуючих.

· «Корисна і шкідлива їжа»

Мета: формувати у дітей знання про збалансоване харчування, як один із чинників здорового способу життя, про вживання їжі свіжої, багатої на вітаміни; вчити розуміти, які наслідки та шкоду несе надмірне споживання солодощів, шипучих напоїв, продуктів, де є ароматизатори, консерванти, штучні замінники; застерігати дітей від вживання чіпсів, сухариків, їжі швидкого приготування. Закріпити знання про національні блюда. Розвивати допитливість, звичку радитись з дорослими. Виховувати акуратність, обачність, бажання бути здоровим.

Контрольні заняття

з безпеки життєдіяльності для дітей старшої групи

І квартал

· «Особиста безпека дитини»

Мета: перевірити засвоєння знань які впливають на особисту безпеку дитини: дотримання правил користування небезпечними предметами (гострими, колючими, ріжучими, гарячими), електроприладами, незнайомими речовинами, ліками, термометром; дотримання правил протипожежної безпеки та навики пожежогасіння; дії з іграшкою та визначеності місця для гри; правила поводження з незнайомими людьми; ігри та дії коли дитина сама вдома; знання виклику екстрених служб (101, 102, 103, 104); чіткому називанні домашньої адреси, повного свого імені і імені своїх батьків, ближніх родичів; умінні спілкуватись по телефону, покликати на допомогу; дотриманні культурно-гігієнічних навичок; умінні надати першу медичну допомогу при забої, подряпинах, носовій кровотечі.

ІІ квартал

· «Абетка безпеки на вулиці»

Мета: перевірити засвоєння знань: у дотриманні правил дорожнього руху; правил попередження нещасних випадків на прогулянках; правил пішоходів та пасажирів; про дорожні знаки, сигнали світлофора; правил дорожнього руху під час їзди на велосипеді, самокаті. Перевірити обізнаність дітей про роботу міліціонера та автоінспектора. Виховувати бережне відношення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.

ІІІ квартал

· «Ти – частина природи»

Мета: перевірити засвоєння знань про правила поведінки дітей в природі; правила спілкування з тваринами (знайомими, безпритульними, дикими); знання про стихійні лиха та дії під час них. Перевірити вміння дітей розпізнавати та класифікувати гриби, рослини (отруйні, лікарські); розуміння як позитивного, так і негативного впливу природного оточення на організм; знання правил безпечної поведінки у різні пори року.

Підсумкове заняття «Школа екстремальних ситуацій»

Мета: перевірити практичні навички дій дітей в екстремальних ситуаціях:

- знання номерів екстрених служб 101, 102, 103, 104;

- уміння користуватись телефоном;

- надання посильної допомоги товаришам та самодопомоги;

- володіння навичками практичної безпечної життєдіяльності.

Виховувати бережне відношення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.

Кiлькiсть переглядiв: 159

Коментарi