Джерело:https://www.pedrada.com.ua/article/2625-bulng-v-zdo-mf-chi-realnst
1. При встановленні факту або підозрі на наявність булінгу (цькування) батьки, законні представники дитини, вихователь, сама дитина або інші учасники освітнього процесу повідомляють про це адміністрацію закладу освіти.
2. Керівник закладу освіти отримавши заяву про випадок боулінгу (цькування) невідкладно реагує на представлені факти:
2.1. Приймає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.
2.2. Наказом по закладу освіти створює комісію з розгляду випадку булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вжиття відповідних заходів реагування.
3. Результати службового розслідування викладаються в акті.
4. У разі підтвердження факту булінгу (цькування), адміністрація закладу освіти повідомляє відділ поліції та службу у справах дітей.
5. Рішення комісії реєструється в окремому журналі та доводиться до відома постраждалого.
6. Адміністрація закладу забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг учасникам освітнього процесу, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).
№ п/п | Найменування завдання | Найменування заходів | Цільова аудиторія | Відповідальні |
1. | Проведення моніторингу стану освітнього середовища в закладі освіти (не рідше 1 разу на півріччя) | Опитування, анкетування учасників освітнього процесу | здобувачі освіти, батьки педагоги | Адміністрація, психологічна служба закладу |
2. | Створення безпечного освітнього середовища, що включає психологічну та фізичну безпеку | 2.1. Виявлення місць, які можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу (цькування) 2.2. Організація належних засобів безпеки (пост охорони, спостереження за місцями загального користування, тощо 2.3. Підготовка наказу щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) в освітньому закладі 2.4. Розробка та затвердження плану заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) 2.5. Призначення відповідальної особи для своєчасного реагування на випадки булінгу (цькування) | ||
3. | Підвищення рівня поінформованості учасників освітнього процесу про булінг (цькування) | 3.1. Організація тематичних заходів, ZOOM нарад, зустрічей, бесід, консультацій з залученням громадських, батьківських, молодіжних організацій, представників служб у справах дітей, Національної поліції (ювенальної превенції), тощо 3.2.Оприлюднення на веб- сайтах, дошках оголошень Освітніх закладів правил поведінки здобувачів освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування), порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти | Педагогічні працівники, батьки, громадські організації, представники державних служб | Адміністрація психологічна служба, вихователі |
4. | Своєчасне виявлення булінгу (цькування) та (або) потенційних ризиків його вчинення | Спостереження, вивчення соціально-комунікативного розвитку школярів, міжособистісних стосунків в учнівських колективах, консультування зацікавлених осіб | Педагогічні працівники, здобувачі освіти, батьки | Адміністрація педагогічні працівники, психологічна служба закладу освіти |
5. | Визначення та реалізація необхідних заходів, способів і методів вирішення ситуацій булінгу (цькування) та (або) усунення потенційних ризиків його виникнення | 5.1. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) відповідно до заяв, що надійшли. 5.2. Робота Комісії з розгляду випадків булінгу | Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) | Адміністрація освітнього закладу, територіальні органи (підрозділи) Націанальної поліції України, (ювенальна превенція), кібергполіція, управління соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, служба у справах дітей |
6. | Здійснення психологічногота соціально- педагогічного супроводу застосування заходів виховного впливу у групі (класі), де стався випадок булігну | 6.1. Діагностика рівня психологічної безпеки та аналіз її динаміки 6.2.Розробка програми реабілітації для потерпілого (потерпілої), (жертви) та її реалізація з залученням батьків або осіб, які їх заміняють 6.3. Розробка корекційної програми для кривдника та її реалізація із залученням батьків або осіб, які їх заміняють 6.4. Консультативна допомога учасникам освітнього процесу 6.7. Розробка і проведення профілактичних заходів. | Кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі – свідки або очевидці, сторони булінгу | Психологічна служба, педагоги, керівники освітнього закладу |
7. | Забезпечення включення до навчальних та виховних програм питань запобігання ситуацій булінгу реалізація профілактично- просвітницьких програм, тренінгів | Впровадження програм «Родинна твердиня», «Без ляпасу: як з любов’ю та повагою визначати дитині кордони», «Навчіть дитину захищатися», «Безпечний простір», «Компас у світі ціннісних орієнтацій дошкільника», «Формування навичок безпечної поведінки», «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» та інші | Здобувачі освіти, батьки | Адміністрація, психологічна служба, педагогічні працівники освітнього (цькування), |
8. | Формування в учасників освітнього процесу нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, усвідомлення булінгу (цькування) як порушення прав людини | Флеш-моби, челенджі, колаж- афіші, психологічні лайфхаки, тренінги, фотоконкурси, тощо, створення Служби порозуміння | Учасники освітнього процесу, педагогічні працівники | Адміністраціяпедагоги психологічна служба освітнього закладу |
9. | Сприяння професійному розвитку та підвищенні кваліфікації педагогічних працівників | Проходження курсової підготовки, участь в методичних заходах для педагогічних працівників з питань формування соціальних компетентностей з попередження насильства в закладі освіти | Педагогічні працівники | Адміністрація закладу освіти, психологічна служба освітнього закладу |
З ДИТИНОЮ ДЛЯ ЯСКРАВИХ ТА ЩАСЛИВИХ СПОГАДІВ ПРО ДИТИНСТВО
41. Робити чортиків з намиленого волосся.
Що таке самооцінка?
Незаперечно самооцінка визначає рівень успішності людини в тій чи іншій сфері її життя. В дитинстві від самооцінки дитини залежить рівень успішності в закладі дошкільної освіти та школі, вміння налагодити нормальні взаємовідносини з однолітками, можливість ставити цілі і успішно досягати їх. Самооцінка регулює поведінку і формує характер дитини. В дорослому житті неадекватна самооцінка може зашкодити взаємовідносинам у сім’ї та кар’єрному росту.
Зростаючи, дитина набуває певних досягнень, разом з тим, вона проходить через ряд невдач. Без дорослих на перших порах дошкільник не може оцінити невдачі та досягнення. Цю оцінку дають батьки та інші оточуючі (родичі, вихователі, однолітки): «Ти молодець, ти хороший, в тебе вдасться» або «Ти – поганий, в тебе вічно нічого не виходить, ти – невдаха, в кого ти такий вдався». Позитивне ставлення до себе, нормальну самооцінку формує психологічна та фізична підтримка та турбота оточуючих, особливо батьків. Адже вони є для дошкільника взірцем для наслідування.
В якому віці дитина вже здатна оцінювати себе, свої особистісні якості?
Напевно, після трьох років. І найчастіше в цьому віці ми від неї почуємо: «Я найрозумніша! Я найкрасивіша!». А у п'ять-шість років картина змінюється. І дитина може вам сказати, що не знає, яка вона. Або розповідає, що вона недостатньо розумна або нещасна… Ось тут і потрібно замислитися батькам.
Самооцінка буває занижена, завищена та адекватна.
Завищена самооцінка завдає неприємностей і дітям, і їх батькам. «Мій син – відмінник. Йому все легко вдається,швидко засвоює новий матеріал. Але коли щось не вдається, це для нього – катастрофа. І він не може сказати про свою невдачу, признати що він не правий, зразу йде протест…» – так описує одна мама свого сина. І так виглядає завищена самооцінка у дитини: зазвичай ці діти загально талановиті. У них високий інтелект, вони без проблем йдуть на контакт з оточуючими, але мають проблеми у спілкуванні, бо не рахуються з потребами інших. Люблять управляти оточуючими. Від них часто почує: «Я – найкращий!». Підвищена конкурентність, агресивність та конфліктність. Такі діти ставлять захмарні цілі, вірять, що краще за них ніхто не може їх досягти. А коли мета не досягається, то впадають у депресивний стан. Досить часто – це єдині або старші діти у сім’ї. Також, якщо між дітьми велика різниця у віці, наймолодша дитина у сім’ї також може мати завищену самооцінку.
Коли може виникнути низька самооцінка?
Коли ви часто сварите дитину, коли вона відчуває, що чомусь не виправдовує ваші очікування. Коли ви порівнюєте її з іншими дітьми не на її користь: «Ось - Андрійко добре їсть! А ти сидиш третю годину над тарілкою...». А після порівняння себе з дорослим малюк і зовсім засмучується.
Занижена самооцінка також засмучує дітей та їх батьків. Це явище проявляється у самому характері дитини. Це тихі, боязливі діти. Від них не рідко можна почути: «В мене нічого не вийде, навіть пробувати не буду…» Якщо їм вдалось щось досягти, то вважають це удачею, допомогою інших, щасливим випадком, і тільки не своїми зусиллями. Такі діти соромляться компліментів. Успіхи у ігровій та навчальній діяльності низькі. У дітей із заниженою самооцінкою часто виникає почуття безнадійності та власної неповноцінності. Такі діти недовірливі, підозрілі, образливі, нерішучі.
До чого може призвести занижена самооцінка в майбутньому?
До того, наприклад, що ваша дитина не зможе відстояти свою точку зору. Їй буде складно налагоджувати взаємини з людьми, спілкуватися з позиції впевненої в собі людини.
А якщо дитину весь час хвалити й говорити, що вона гарна, чи не стане її самооцінка занадто високою?
Хвалити потрібно тільки за те, що дитина зробила щось самостійно, за добрий вчинок... І ніхто не говорить, що не варто звертати уваги на погану поведінку. Однак, не можна принижувати дитину, карати її фізично. Діти, які постійно зазнають приниження та фізичного покарання від батьків, виростуть скоріше агресивними або невпевненими в собі, ніж самодостатніми.
А якщо самооцінка у дитини висока й навіть занадто?
Найчастіше можна побачити дітей із високою самооцінкою в родинах, де дитина єдина, і все крутиться довкола неї. Можна, звичайно, припустити, що така дитина виросте лідером... Але в житті все виявляється не так, тому що ця дитина, потрапивши в дитячий колектив, отримує адекватну оцінку своїх якостей, і виникає стрес. «Виявляється, я не най-най...», - думає дитина.
Дошкільник повинен відчувати, що його люблять, що він потрібний своїм батькам, що вони люблять його незалежно ні від чого. Тоді він і сам до себе ставитиметься добре.
Поспостерігайте за своєю дитиною у колі однолітків і ви зможете визначити рівень її самооцінки.
Діти з нормальною (адекватною) самооцінкою контактні, активно беруть участь у іграх, не конфліктні, вміють наполягати і поступатися в рівних мірах.
Занижена самооцінка дитини проявляється у її небажанні гратись з дітьми, в частих образах на однолітків. Вони дуже вразливі і часто плачуть. Якщо ваша дитина галасує на майданчику, що вона найкраща (швидша, розумніша, красивіша), часто конкурує, нав’язує свої правила, конфліктує, то це завищена самооцінка.
Як же правильно формувати адекватну самооцінку?
Похвала, викликає позитивні емоції, дає сили, сприяє появі енергії, викликає у людини комунікативні потреби та бажання співпрацювати. Не можна хвалити за те, що дитина не досягла своєю працею, через жалість, і з бажання сподобатись дитині. Також, не потрібно хвалити красу, здоров’я, природні здібності та доброзичливість.
· Говорити про те, як ви її любите, й доводити свою любов реальними справами.
Щорічно з 25 листопада до 10 грудня проводиться Всеукраїнська кампанія «16 днів проти насильства» з метою привернення уваги до проблем подолання насильства в сім’ях, жорстокого поводження з дітьми, протидії торгівлі людьми та захисту прав жінок.
Період кампанії охоплює наступні важливі дати:
Ø 25 листопада – міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок;
Ø 1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом;
Ø 2 грудня – Міжнародний день боротьби з рабством;
Ø 3 грудня – Міжнародний день людей з обмеженими фізичними можливостями;
Ø 5 грудня - Міжнародний день волонтера;
Ø 6 грудня – Вшанування пам’яті студенток, розстріляних в Монреалі;
Ø 10 грудня – Міжнародний день прав людини.
Дослідження свідчать, що останнім часом значно збільшилася кількість дітей дошкільного віку з підвищеною тривожністю. Однією з основних причин такої негативної динаміки є жорстоке поводження з дітьми. Дитинство — пора становлення особистості. І саме у цей період дитина потребує найбільшої уваги і захисту. Тож найближче оточення має забезпечити дитині належний догляд та турботу, а головне — безпечне і радісне існування.
З перших років життя дитина «вбирає» все, що бачить і чує у себе вдома, адже її життєдіяльність стає часточкою життя сім'ї. Тож гармонійна та доброзичлива атмосфера сімейних стосунків дуже важлива для зростання малюка. Від доброзичливості найближчого оточення дитини залежить її емоційне і фізичне здоров'я, вміння контактувати з людьми. Діти, яких поважають, учаться поважати інших. Про яких турбуються — вчаться виявляти турботу. Яких люблять такими, якими вони є, — вчаться бути терпимими до інших. Так закладаються основи гуманних стосунків батьків і дітей. Батьки часто не розуміють, що їхні дії є жорстокими щодо дитини і можуть призвести до непередбачуваних наслідків.
Іноді діти розмовляють мовою, яку нам, дорослим, важко зрозуміти. Це може бути їм лише зрозумілий сленг. Але і нас - дорослих - також не завжди розуміють діти, тому що, розмовляючи з ними, ми не завжди можемо висловити свої думки. Але ще гірше, коли ми не завжди можемо виразити дитині свої почуття і любов на зрозумілій їй мові. Чи вмієте ви говорити на мові любові?
Кожній дитині властиво розуміти любов батьків по-своєму. І якщо батьки знають цю «мову», дитина краще розуміє їх. Любов потрібна кожній дитині, інакше їй ніколи не стати повноцінною дорослою людиною.
Любов - це найнадійніший фундамент спокійного дитинства. Якщо це розуміють дорослі, дитина виростає доброю і щедрою людиною. Основне батьківське завдання — виростити зрілу та відповідальну людину. Які б якості ви не розвивали в дитині, головне - будувати виховання на любові.
Коли дитина впевнена у любові оточуючих, вона стає більш слухняною, допитливою. З цієї впевненості малюк бере сили, щоб протистояти труднощам, з якими зустрічається. Дитина зуміє реалізувати свої здібності лише за умови, якщо дорослі регулярно наповнюють цією впевненістю її серце.
Як цього досягти? Звичайно, любов'ю.
Батьківська любов повинна бути безумовною, адже справжня любов умов не виставляє. Безумовна любов - це найвища форма любові. Адже ми любимо дитину просто за те, що вона є, незалежно від того, як вона поводить себе.
Ми всі це розуміємо, але іноді не віддаємо собі звіту в тому, що нашу (батьківську) любов дітям доводиться завойовувати.Батьки люблять дитину, але з поправкою: вона повинна добре навчатися і гарно себе поводити. І лише у цьому випадку вона отримує подарунки, привілеї та схвалення.
Звичайно, ми повинні навчати і виховувати дитину. Але спочатку необхідно наповнити серце дитини впевненістю унашій безумовній любові! І робити це треба регулярно, щоб ця впевненість не випарувалась. Тоді у дитини не виникає страху, провини, вона буде відчувати, що потрібна.
Існує п’ять способів виразити свою любов до дитини:
1. Дотик.Один з найважливіших виявів любові людини. У перші роки життя дитині необхідно, щоб дорослі брали її на руки, обіймали, гладили по голівці, цілували, садовили на коліна. Тактильна ласка однаково важлива як для хлопчиків, так і для дівчаток. Тому, коли ви виражаєте свою любов за допомогою ніжних дотиків, поцілунків, цим можна сказати набагато більше, ніж словами (я тебе люблю).
2. Слова - заохочення. Коли ми хвалимо дитину, ми дякуємо їй за те, що вона зробила, чого досягла сама. Проте не треба хвалити дитину надто часто, тому що слова втратять усю силу і сенс. Пам’ятайте, що постійна критика шкодить їй, бо вона не є доказом батьківської любові. Щодня даруйте дитині приємні слова підтримки, заохочення, схвалення, ласки.
3. Час. Це ваш подарунок дитині.Ви ніби говорите: «Ти потрібна мені», «Мені подобається бути з тобою». Іноді діти роблять погані вчинки саме для того, щоб батьки звернули на неї увагу: бути покараним краще, ніж бути забутим. Проводити час разом – значить віддати дитині свою увагу сповна. Форми спільного проведення часу в кожній сім’ї різні: читання казок, бесіда за сімейною вечерею, гра у футбол, ремонт машини, допомога на дачі. Які б заклопотані ви не були, хоча б кілька годин на тиждень приділіть не лише хатнім справам, телевізору, іншим своїм уподобанням, а, насамперед, своїй дитині.
4. Подарунок. Це символ любові тоді, коли дитина відчуває, що батьки дійсно турбуються про неї. Багато батьків використовують подарунки, щоб відкупитися від дитини. Діти, які одержують такі подарунки, починають думати, ніби любов можна замінити різними речами. Тому пам’ятайте, що справа не в кількості. Не намагайтеся вразити дитину ціною, розмірами і кількістю подарунків. Якщо ви хочете віддячити дитині за послугу – це плата, якщо намагаєтеся підкупити її – хабар. Справжній подарунок дається не в обмін на щось, а просто так. Подарунки не обов’язково купувати. Подарунком може стати все що завгодно: польові квіти, камінчики, чудернацької форми гілочки, пір’їнка, горішок. Головне – придумати, як його подарувати.
5. Допомога.Материнство та батьківство багато в чому подібні до професій. Можна сказати, що кожний з батьків несе відповідальність за виконання довгострокового (принаймні до досягнення дитиною 18 років) контракту, що передбачає ненормований робочий день. Щодня діти звертаються до вас із різноманітними запитаннями, проханнями. Завдання батьків – почути їх і відповісти на них. Якщо ми допомагаємо дитині й робимо це з радістю, то душа її сповнюється любов’ю. Якщо батьки буркотять і сварять дитину, така допомога її не тішить. Допомагати дітям – не означає повністю обслуговувати їх. Спочатку ми справді багато робимо за них. Проте потім, коли вони підростуть, ми мусимо навчити їх усього, щоб і вони допомагали нам.
І важливо пам'ятати, що до п'яти років неможливо обрати лише один шлях до серця дитини.
Загальний інтерес до емоційного інтелекту або EQ виник близько 20 років тому, коли психолог Деніель Гоулман випустив книгу, в якій розповів про його важливість. Сьогодні багато вчених підтверджують, що цей показник відіграє в успішності та загальному благополуччі людини більшу роль, ніж IQ. Розвивати емоційний інтелект краще і легше в дитинстві, та батьки можуть допомогти в цьому своїм дітям.
Що ж таке емоційний інтелект
Емоційний інтелект і емоційність – це не одне і те ж. Висока емоційність – це бурхлива реакція людини на навколишній світ. Емоційна людина, наприклад, буде жестикулювати і зітхати під час перегляду цікавого фільму. Але це не буде говорити про її розвинений емоційний інтелект.
Емоційним інтелектом володіє людина, яка вміє:
Чому емоції важливі для дитини
Уміння «співпрацювати» зі своїми емоціями й адекватно реагувати на ситуації та емоції інших має дуже вагоме значення. Воно допомагає дитині:
ü знайомитися і спілкуватися з іншими дітьми почуватися комфортно в колективі дітей, навіть малознайомих
ü розуміти причину свого покарання (батьками чи вихователями)
ü глибше й точніше розуміти казки та різні історії (прочитані й переглянуті), а також побутові ситуації
ü швидше засвоювати новий матеріал
ü зміцнювати свою самооцінку.
Навіщо він потрібен
Чому ж так важливо розвивати у дитини емоційний інтелект? Зазвичай, діти з розвиненим емоційним інтелектом мають більш високу самооцінку, вони впевнені в собі, швидко адаптуються до нових обставин, успішніше навчаються і користуються популярністю у своїх однолітків. Крім цього, вони ефективніше діють в конфліктних ситуаціях і проявляють менше неспокою. Це дуже допомагає і в дорослому житті.
Сучасні психологи вважають, що люди з розвиненим емоційним інтелектом стають хорошими командними гравцями, лідерами. Вони вміють вести переговори і домагатися свого, при цьому залишаючи про себе приємне враження. Професійні знання, звичайно ж, теж потрібні людині для особистісного та кар’єрного зростання. Але емоційного інтелекту ми навчаємося з раннього віку, причому несвідомо. Тому батькам варто задуматися про майбутнє дітей і допомогти їм розібратися в багатогранному світі почуттів.
Навчання емоційного інтелекту відбувається, як не банально це звучить, в емоційні моменти життя. Приділяючи увагу емоційному вихованню, батьки збільшують ступінь довіри в сім’ї, можуть вплинути на дітей в потрібній ситуації і виростити цілісну та впевнену в собі особистість.
Роль родини в емоційному вихованні дітей замінити не може ніхто. Ви можете знайти гуртки, секції, але ви не знайдете того місця, де вашу дитину навчили б емоційності.Ця роль – виключно батьків. Якщо дитину виховує одна мати, значить ця мати весь емоційний спектр має передати і продемонструвати.
1. Розмовляйте про почуття
Коли батьки щодня говорять з дітьми про почуття і потреби один одного, діти стають більш чутливими і відкритими, більш схильними розуміти точку зору один одного. Дитина в родині повинна бачити всю гамму людських почуттів і приміряти їх на себе: коли я роблю так, то мама злиться, а бабця здається втомленою і зараз до неї, напевно, не варто чіплятися із запитаннями. Тато розлючений – краще посиджу в кімнаті. Дитина повинна навчитися пристосовуватися до почуттів і стану інших членів родини.
2. Ставте питання про почуття, потреби і вибір.
v «Як ти себе почуваєш?»;
v «Чого б ти хотів (-ла)?»
v «Ти отримав те, що хотів?»;
v «Твій брат отримав те, що хотів?»;
v «Як ти думаєш, що він відчував?»;
v «Як ти думаєш в наступний раз варто чинити так само чи по-іншому?»;
v «Як можна вчинити в наступний раз?»;
v «До чого це може привести?».
Більше розмовляйте з дітьми і ставте їм запитання – після перегляду мультфільму, прочитаної книги, розказаної кимось історії: «Як ти думаєш, що він зараз відчуває? Що б ти відчував на його місці? Як би ти діяв, якби ми там опинилися?». Так звані «пригодницькі» запитання можна ставити дитині будь-коли.
3. Практикуйте навички позитивного спілкування
Хочете, щоб дитина розмовляла з вами більше? Або щоб вона спокійно розмовляла, а не кричала? Проаналізуйте те, як і з використанням яких слів ви ведете розмову: чи можете ви поранити словом, розкритикувати або засудити, навіть якщо мова йде не про ваших дітей? Якщо ви наочно демонструєте, яким негативним, грубим та зневажливим може бути ваше мовлення, дитина неодмінно наслідуватиме ваш негативний приклад.
Слухайте дитину, не перериваючи. Розмовляйте з нею з великою повагою й увагою. Таким чином ви навчите її аналогічно діяти й у ставленні до вас.
4. Показуйте приклад «Я- повідомлень».
«Я-повідомлення» – хороший прийом, що часто застерігає конфліктні ситуації та допомагає людям краще розуміти один одного. Дійсно, часто ми починаємо говорити за когось або на когось «Ти мене образив», «Ти завжди так поводишся», «Ми чекали тебе раніше». Такі звинувачення легко переростають в конфлікт, а от перехід з «Ти», на опис своїх почуттів, зазвичай пом’якшує ситуацію. «Мені не приємно чути такі слова», «Мені не подобається, коли за стіл сідають з брудними руками» або «Мене засмучує, коли ти запізнюєшся».
Добре також до Я-повідомлення додати пояснення своїх почуттів «Я хвилювалась за тебе, бо тебе довго не було», «Мені приємно, коли ти мені допомагаєш, бо удвох ми швидше та якісніше виконуємо усю роботу».
Правильним «Я-висловлювань» потрібно вчитися, перетворюючи їх у більшій мірі в м’які прохання і «Я-послання». «Я-послання» – форма м’якого прохання, обґрунтуванням якої є опис людиною свого стану. Наприклад: «Я хвилююся, тому що хочу прийти в гості вчасно, а ти не хочеш одягатися. Будь ласка взувайся швидше».
5. Казкотерапія як метод розвитку емоційного інтелекту
У казках в алегоричній формі порушуються важливі для дитячого світосприйняття питання. Протиставляється добро і зло, благородство і підлість, працьовитість і лінь. Частіше читайте казки. Слухаючи казки, дитина вчиться пізнавати світ і формувати свої цінності. Під час оповідання не забувайте про інтонацію та емоційну подачу. Розбір та обговорення казки з дитиною - обов'язкові.
6. Показуйте приклад соціальної поведінки.
Те, як батьки ставляться один до одного, стає прикладом для дітей.
Використовуйте це на благо своєї сім’ї: показуйте приклад поведінки, яку б ви хотіли бачити в своїх дітях. Важливо при цьому відчувати тепло і емпатію до дітей. Діти дивляться на інших, щоб дізнатися і навчитися, як відповідно чинити і взаємодіяти. Ви можете бути хорошим зразком для наслідування, приймаючи і оцінюючи чужі почуття, демонструючи розуміння і симпатію, коли хтось засмучений, роздратований, розчарований або потребує допомоги. Бути прикладом для наслідування треба в усіх повсякденних ситуаціях, свідком яких є ваша дитина. Тому уважно проаналізуйте все те, що ви щодня демонструєте їй своїм прикладом.
Наприклад, ви можете сказати чоловікові (дружині): «Залишилось одне яблуко, давай його розділимо».
Пригадайте про те, як ви кажете про своїх друзів, членів сім'ї, сусідів і навіть про себе. Посміхнулись би ви продавцю в магазині чи притримали би двері для сусіда в під'їзді? Ваша дитина вчиться ставитись до інших людей і різних установ, спостерігаючи за вашою поведінкою. Сюди входить і ваше ставлення до закладу дошкільної освіти, тому будьте мудрими й уважними, коли обговорюєте дітей з групи, її вихователів або адміністрацію закладу.
7. Висловлюйте підтримку
Коли дорослий висловлює задоволення від того, що робить дитина, це стимулює її продовжувати або робити нові спроби. Підтримуйте дітей, проявляючи емоції, за допомогою:
· окремих слів («цікаво», «акуратно», «прекрасно», «корисно», «продовжуй»);
· висловлювань («Пишаюся тобою», «Мені сподобалося, як ти це зробив», «Рада, що ти мені допоміг», «У тебе все прекрасно виходить», «Хвилююся за тебе»);
· дотиків (потріпати по плечу, дати «п'ять», обійняти дитину);
· спільних дій, фізичної співучасті (сидіти, стояти поруч з дитиною, грати з нею, слухати її);
· виразу обличчя (посмішка, кивок);
· спільних ігор та розваг (походи у дитячі розважальні центри, квести, театр тощо).
8. Розвивайте всі п'ять сенсорних відчуттів
Покажіть малюкові все різноманіття світу відчуттів і емоцій. Гра називається «Коробочки емоцій». Зберіть кілька предметів, що нагадують певне почуття, переживання, навик. Важко на словах пояснити дитині, що таке щастя, але можна спробувати його на смак, почути, як воно звучить або пахне. Дайте шматочок шоколаду, понюхати гілочку хвої, помацати пір'ячко, подзвеніть дзвіночком - і поспостерігайте, які емоції і асоціації виникнуть у малюка. Складіть предмети, що зачіпають різні сенсорні канали, але одні переживання, в коробку емоцій. Згодом, можна буде повторити гру, дозволивши дитині самій розсортувати предмети за своїми переживаннями.
Ігри та вправи для емоційного розвитку
Ефективними для розвитку емоційної сфери є ігри на розпізнавання емоцій. Матеріалом для них може, наприклад, бути набір з карток із фотографіями дітей або зображеннями обличь, що виражають різні емоції; ігри для планшетів та комп’ютерів, спрямовані на розпізнавання емоцій, тощо.
Корисними також є ігри на відгадування, зокрема різновиди шарад, та інші ігри на 3-8 осіб. Під час таких ігор дитина вчиться переказувати інформацію без допомоги мовлення — лише жестами й мімікою, а також контролювати власні емоції, аби привести свою команду до успіху.
Розвитку міміки дитини також сприяють вправи на копіювання. Копіювати можна тварин, членів родини, персонажів казок, мультфільмів тощо.
Для розвитку в дитини емпатії можна розповісти їй про тварин і рослини, що занесені до Червоної книги України, пояснити слово «браконьєр», розповісти про проблему бідності в деяких країнах світу тощо.
Поряд з інтелектуальним розвитком дитини дорослі мають приділяти увагу її емоційному розвитку. Саме від батьків дитина вчиться так чи так реагувати на події, переживати сум чи виражати свою радість й інші емоції. Пам’ятаймо, що розвиток емоційної сфери істотно залежить від оточення і того інформаційно-емоційного різноманіття, яке діти здатні почерпнути в ньому.
Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/2232-osoblivost-emotsynogo-rozvitku-dtey